The Binding of Isaac развивалась на протяжении десяти лет — во многом, благодаря фанатам
В 2012 году игра получила дополнение Wrath of the Lamb. В 2014 году вышла новая версия — The Binding of Isaac: Rebirth. С ней игра перебралась на консоли, получила стильную 16-битную картинку и была полностью переписана с флеша на новом движке. Спустя год вышло дополнение Afterbirth, в 2017 — Afterbirth+, а теперь и Repentance. И каждый раз игра обновлялась десятками новых предметов, врагов и боссов, получала новые режимы, персонажей и концовки (которых и в оригинале было аж 12 штук). По сути каждое обновление «Исаака» тянуло на полноценную новую часть.
Причем версию Rebirth Макмиллену предложил сделать разработчик Тайрон Родригез из студии Nicalis — она и по сей день развивает серию. А к работе над дополнением Repentance и вовсе были привлечены фанаты, ранее сделавшие большой популярный мод Antibirth. По сути Repentance — это и есть Antibirth, но немного переделанная, чтобы влезть в «канон». И с локальным кооперативом.
На протяжении этих лет не все было гладко. Фанаты ругали баланс и нововведения новых версий «Исаака», критиковали инструменты для модеров, появившиеся вместе с Afterbirth+. Но главное — игра все это время жила. Она стабильно получала инъекции нового контента, когда многие игроки и старый-то еще не весь видели.
The Binding of Isaac — очень личная игра
Она основана на библейской истории и рассказывает о маленьком мальчике по имени Исаак. Его мать настолько угорела по религии, что однажды услышала голос бога, приказавший ей принести в жертву сына. И без того забитый пацан в панике прыгнул в подвал, который оказался бесконечным лабиринтом ужаса, в котором мы и проводим игру. При этом между этажами подземелья нам показывают короткие зарисовки о страхах Исаака — мальчик представляет, как он может умереть и вспоминает унижения от сверстников, включающие кидания какашками, отвалившийся пенис и стягивания трусов на публике.
Все это — рефлексия Макмиллена на собственное детство. «Каково расти в религиозной семье, будучи творческим ребенком» — как говорит сам автор. Для него религиозные ритуалы и учения были чем-то мистическим и пугающим. К тому же день ото дня он слушал, за что попадет в ад, и что там с ним будут делать. The Binding of Isaac — безумный сборник самых темных и дурацких детских фантазий, поданных прямолинейно. Штука понятная каждому, а потому привлекающая, даже если конкретно религиозный контекст не близок.
We Need To Go…Deeper?
When you acquire Dad’s Note, you go through the floors you’ve been through in reverse order. You’ll also take a full heart of damage like if you went to the womb or corpse, so be aware of that. Also sometimes you’ll find souped up versions of previous enemies whilst traversing upwards that take more damage to take down. Oh and the first time you pick this up whenever you’ve started up Repentance, you’ll get to hear audio of Isaac’s parents having a fallout. Your goal at this part of the game when you’ve gotten this item is to return to the starting room of Basement 1 where a light shines, where doth it take thou?
Hard Mode по-прежнему тяжелый
Это звучит банально, но более высокие уровни сложности в The Binding of Isaac: Repentance были откалиброваны так, чтобы опытным игрокам приходилось нелегко. Последнее полное расширение, Afterbirth +, было запущено в 2015 году, поэтому теперь многие в сообществе знают все вероятные всплески сложности. Покаяние – это попытка выбросить эти предубеждения из окна.
Враги быстрее, и получить синергию S-уровня теперь значительно сложнее. Тем не менее, это было изменено с момента выпуска. Первый патч увеличил частоту появления магазинов максимального уровня и окрашенных камней, тем самым предоставив лучший доступ к этим предметам-убийцам и увеличив шанс сердечных падений во время изнурительных пробежек.
Filename Oddities
- Lil Blub is still referred to as its Antibirth name «Beelzeblub» in the game’s files.
- The «Flagellant» enemy is referred to as «Lunatic», its Antibirth name.
- The «Drip» enemy is referred to as «Floater».
- The «Splurt» enemy is referred to as «Waterboy».
- The «Cloggy» enemy is referred to as «Residuum».
- The «Fartigan» enemy is referred to as «Gas Dwarf» in its animation file.
- The item «4.5 Volt» is referred to as «Assault Battery» in its graphics files. Given this item was intended for the unreleased Antibirth update, this was likely its name before being changed.
- The music files for Dross simply refer to it as «sewer».
Unused Bosses
Raglich
- Enemy ID: 919
- Boss ID: 98
- Base HP: 792
- Stage HP: 0
- Champion: No
Raglich is a boss that appears to be a member of the Rag Man lineage. It does not appear in any rooms, meaning it can only be spawned with the debug console. Its portrait does not have a shadow, which implies it was cut before the revised Vs. screen was implemented. Raglich has three phases and a rather barebones attack pattern:
- Upon spawning, summons two Rag Creeps.
- Hovers along the walls of the room, occasionally stopping to fire a purple Brimstone beam. Despite being colored purple, this beam does not have homing properties.
- Occasionally spawns a Rag Creep.
Raglich enters its second phase at approximately 66% health. Upon performing its dash attack, it will stop to shoot a volley of four purple fires in the diagonal directions, followed by another volley of fires in the cardinal directions.
At 33% health, Raglich will summon a pair of giant arms from below that rip out three columns of tiles on both sides of the arena, leaving only a small area to move. If Isaac lacks flight and is standing on a tile as is being removed, he will fall into the pit, take damage, and respawn after a few seconds, much like stepping on a Pitfall. Raglich then resumes his previous attack pattern.
Infinite Item Charge — бесконечный заряд для предметов
Модификация дает каждому активному предмету бесконечный заряд. Одноразовые предметы по-прежнему исчезают после использования.
Мод подходит для версий Rebirth/Afterbirth, но не будет работать, если у вас есть другой мод, который пытается изменить файл items.xml. Чтобы решить эту проблему, откройте items.xml в текстовом редакторе и найдите «maxcharges». Вы увидите множество результатов, которые будут выглядеть примерно как «maxcharges =» X «. Просто измените X на 0, и все получится.
Именно в этом моде нет иных версий для установки, вам достаточно использовать иной способ распаковки, чтобы все запустилось в версии Afterbirth +, но об этом в конце.
Mortis
The game files contain a few references to a scrapped alternate floor for the Corpse, called Mortis. There are no graphics associated with Mortis, and there is no stage defined for it in .
- The folder contains a .stb file for Mortis, but it only contains a single room with some Poison Minds. Greed Mode also has a layout for Mortis, containing only empty room layouts for the enemy arena.
- contains a placeholder entry for Mortis, simply named «not done». It uses the Womb’s music as a placeholder.
- Mortis corresponds to stages 7d and 8d. Attempting to go to these using the console causes the game to freeze. Doing this in Greed Mode instantly crashes the game.
The Truest of True Final Bosses in This Game
When you beat Dogma you get an item of the same name before this last stretch. (And a pretty neat cutscene too.)
But Before That Fight
You’ll have to fight “Ultra” versions of the 4 horsemen.Their attacks are mostly the same as their regular versions, just “ultra”. Although War goes on fire when he gets to phase 2 and Death can summon Ultra Death Heads that afterwards make the screen go dark where he uses his scythe. Although he’s got a red eye as a tell to where he is as a heads up. Ultra Death also has one phase instead of 2 so he’ll cycle through the same 3 attacks.
They also have an animation they do before confronting isaac, Death’s is probably the best because he facepalms when the other 3 fail.
I should also tell you that when you get to this fight, the game becomes 2D-ish and you fly and have a holy mantle effect, the flying and HM are what the “Dogma” item does. also partially heals if health is low enough.
But without further ado…
The Final Boss, For Real this Time
This is The Beast. Like Delirium before it, it’s got 10,000 HP and the Chaos Card doesn’t do a damn thing to it. It’s gonna be charging towards you 75% of the time and you’ll have to dodge stalagmites and stalactites during those moments.
Oh and it’s got 3 phases. When it’s done giving chase in Phase 1 it’ll S U C C in fire 8 times. they have a gap tho, don’t worry. You should be worried about the Ultimate Brimstone it does when it’s done inhaling though, the only way to dodge it is up.
No seriously, The Brimstone it shoots is SuperSized like SS4 Gogeta’s x100 BBK in FighterZ.
Phase 2’s chase has broken stalactites and either shoot fire or souls when it’s done and just shoot fireballs upwards when that’s done. it’s entered at around 50% HP.
When you hit Phase 3 at 33% of it’s 10,000 Health, it’s only gonna charge towards you but it’ll finally show some damage. symbolised by cracked horns, closed eyes, and some body damage.
When The Beast’s HP hits 0, an Uber version of Crack The Sky finishes it off and the final ending plays.
Does Chaos Card do Anything to The Beast?
Nope, It doesn’t. Use it on one of the Ultra Harbingers instead.
(This is just in case anybody missed it while reading about it in the previous section)
Your favourite combo probably doesn’t work any more
The real nitty-gritty of The Binding of Isaac: Repentance is in its weapons changes. The list on release was long, and it sought to challenge fixed approaches. Some fan-favourite components are just gone, like Polyphemus, which increased damage and made shots go through enemies they killed. Others have been tweaked to prevent certain game-defining powers, such as Tammy’s Head, a powerup that fired tears in ten directions, no longer gives Brimstone a damage bonus. You still get your full room blood coverage, it’s just not quite as lethal.
You can still find worthwhile synergies, of course, they’re just not likely to make for easy runs like before. For example, I use Jacob’s Ladder to electrify all my tears so damage is chained between nearby enemies, and a demonic pickup that builds my rage-per-enemy killed to turn me into a rainbow-colored fiend that damaged any enemies I touched. I ended up dying in Depths II, because as good as this was, I still lost control of later rooms.
(Image credit: Nicalis)
That’s the important part to remember: Repentance takes some control out of your hands. Rather than finding a seed that has Tech X and the appropriate boosters so you can clear every room by sending out wave after wave of electricity, you’re going to have to think carefully about how you use that weapon, because its damage is now scaled.
Another combo I enjoyed was Brother Bobby and Cube Baby, wherein I shot tears at two different targets while kicking a giant frozen baby their way to freeze them. Simple, but extremely effective. You’re very unlikely to find anything like Dark Bum—a familiar who supplies set items based on hearts you picked up that now delivers based on random draw rather than on a cycle—to assist you in a routine fashion.
Same goes for Humbling Bundle, where previously bombs and hearts and so on became their doubled version—now you only have a chance of that happening. In some cases, combos have just been switched. Proptosis used to make Maw of the Void’s ring larger, now it stays the same size, but Ipecac now blows enemies up on contact. It’s give and take, and you need to always be open to the possibilities, rather than thinking of getting a certain kind.
It’s hard to give definitive advice right now, and that’s part of the point. The best thing you can do for yourself with The Binding of Isaac: Repentance is just start playing and see what happens. Just don’t ignore Cube Baby.
Магазины и дьявольские сделки менее эффективны
Значительно изменены два наиболее надежных места для получения игроками мощных пикапов во время бега. Ни магазины, ни жертвенные дьявольские сделки вряд ли предоставят это оружие, изменяющее правила игры, и вы не сможете сломать их так легко.
Магазины важнее. Обязательны три изменения: предметы, которые появляются один раз, вряд ли появятся снова, наличие двух продаж в Steam не снижает цены до нуля, и в противном случае снижение цен не произойдет, если вы используете Steam Sale.
Если вы найдете отличное усиление атаки в магазине в начале игры, но у вас нет на это денег, вряд ли он снова станет доступен позже. Понижение продаж в Steam – это более реактивное изменение известного эксплойта. Распродажа Steam снижает цены в магазине на 50 процентов, и раньше она складывалась, то есть вторая давала вам 100-процентную скидку. Объедините это с пополнением запасов, которое автоматически заменяет любой предмет, купленный в магазине, другим, и вы можете просто продолжать собирать вещи, пока не станете неудержимым монстром.
Кроме того, при пополнении запасов товары возвращаются по повышенной цене, так что вам все равно понадобятся деньги. Разработчик Эдмунд Макмиллен активно работал над балансировкой этого пост-релиза, но суть остается неизменной: в Repentance нет ничего бесплатного.
Дьявольские сделки, однако, вряд ли дадут вам что-то важное. Пул предметов был разбавлен до такой степени, что не всегда будет что-то стоящее сердца – Devil Deals похожи на магазины, но они берут очки здоровья вместо денег (если вы не получите фунт плоти, переключив две валюты .). Один из персонажей, The Lost, тоже не может фармить предметы Дьявола
Раньше они могли забрать все предметы в Комнате Дьявола, теперь остальные исчезают после того, как вы поднимаете один. Сделка с темным лордом – это не то, что было раньше, а?
Один из персонажей, The Lost, тоже не может фармить предметы Дьявола. Раньше они могли забрать все предметы в Комнате Дьявола, теперь остальные исчезают после того, как вы поднимаете один. Сделка с темным лордом – это не то, что было раньше, а?
(Изображение предоставлено Никалисом)
Hi Mommy, I’m Home!
If you’ve managed to brave through the floors in reverse order, you’re taken back to isaac’s house where he and his mom live that’s on a small hill.
Like the Blue Womb, it’s relatively small compared to everything else but you’ve got a bed and a chest where you start off in so you can refill health you’ve lost and get an item or consumables if you wish.
When you get to Mom’s room and open the large box that looks like a bigger version of the trinket spawning Mom’s Box, The 1st time you open it unlocks the very fun and adventurous Red Key from Antibirth.
You can also use the Red Key on the Home room below Mom’s room to the left where there’s a red outline. What does that door hold then you may ask?
The Best Binding of Isaac Repentance Seeds
Best Repentance Seeds
As the most recent DLC, it was harder to find a lot of the best Binding of Isaac seeds for Repentance, but there are still plenty to be getting on with. As of time of writing, Repentance is only available for the PC, so all the Repentance seeds below are only for PC.
N62G K7JW
Mode: Normal
Items: Ankh, Bible, Tech X, Mutant Spider, Guppy’s Collar, Sausage, Faded Polaroid, Flat File.
Notes: Run works well with Azazel. Find the secret rooms to make the most of the run (the Bible is in a secret room on Depths II).
D4E4 YK0G
Mode: Normal
Items: Rocket in a Jar, Goat Head, Dead Cat, Soy Milk, Blood Clot.
Notes: Very fun Isaac seed that leads to some interesting synergies, particularly if playing as Azazel. It’s the run that keeps on giving and continues to get stronger the farther you get.
QN1W 1DDF
Mode: Normal
Items: Inner Eye, Almond Milk, Brimstone, Pentagram, Brain Worm.
Notes: Very OP run that will leave you with triple Brimstone and homing shots to boot.
8Z1E 0TAK
Mode: Normal
Items: Mutant Spider, Proptosis, Brimstone.
Notes: Brimstone is on the 4th floor and the Brimstone is on the 4th floor’s Devil Room.
NLZE 1YE8
Mode: Normal
Items: Inner Eye, Mutant Spider, Squeezy
Notes: This is a good seed if you like multiple tears in one shot. It gets good fast and you can tailor it how you like after getting these strong items early on.
Как установить моды
У The Binding of Isaac есть несколько основных версий. Изначально игра разрабатывалась на платформе Adobe Flash, однако в 2014 году вышел ремейк — The Binding of Isaac: Rebirth, который мы все и знаем как основную игру. Именно в Rebirth появилась мастерская модов.
В дальнейшем вышло три больших DLC, которые не только расширили сюжет, но и добавили много новых предметов, комнат и врагов. В хронологическом порядке: в 2015 году появилась Afterbirth, в 2017 — Afterbirth+, а в 2021 — Repentance.
В итоге некоторые моды совместимы только с отдельными версиями игры, иногда для запуска нужно скачивать соответствующее обновление.
Основной алгоритм следующий:
- либо распаковываете файлы мода по пути C / Program Files (x86) / Steam / SteamApps / common / The Binding of Isaac Rebirth / resources;
- либо перемещаете всю папку мода по пути Libraries / Documents / My Games / Binding of Isaac Afterbirth + Mods.
Второй путь более вероятен для всех, у кого установлена версия игры, начиная с Afterbirth+ и выше, однако вам все равно будут нужны подходящие версии каждой модификации.
Кроме того, некоторые моды конфликтуют между собой. В пояснениях к ним, как правило, есть FAQ, где уже содержится информация, какой файл нужно изменить. Чаще всего это может случиться с предметами, так как большинство модов так или иначе влияют именно на них.
Обратите внимание, что дополнения должны быть установлены в Steam, только тогда кнопка скачивания будет активна